torstai 23. lokakuuta 2014

Nycklar, PMS



Johanne slarvade bort våra extranycklar. Jag slarvade bort min hemnyckel. Johanne drog till Venedig och lämnade hemnyckeln hos sin väninna. Väninnan drog till Milan. Jag cyklade hem till Ada i ösregnet en tisdagsnatt och fick sova i hennes prinsess-säng bredvid Walton Fords skitsnygga poster. Ada lagade gröt med plommon, kvark och granatäpple och jag lade märke till en kulturskillnad; studerande sätter pengar på att köpa ekologisk mat och brukar energi på att gå till sin favorit tebutik för att köpa ekologiskt grönt te med kardemumma och whatnot. Unga killar har blombuketter i cykelkorgen och det finns alltid kö in till bageriet bakom hörnet. Hurra för småföretagare och folk som stöder småföretagare - jag tänker aldrig mera skänka pengar till S/K-ryhmä. Stödde själv en småföretagare då jag betalade 1250 DKK för låssmeden. Äventyret tärde så mycket på krafterna att jag somnade kl 14 och vaknade kl 6 i morse.

Imorgon får jag besök av Patu och andra Rambergska galningar. Skall äta middag med min läsgrupp och fira fredag. Det är så trevligt att se att det faktiskt finns en del där ute som klickar sig in här för att läsa om mina vardagliga observationer. Har så mycket att skriva om, men är så lat att bloggen tagit formen av iphone-bilder och repetition av var jag festat och vem jag hängt med - det intresserar knappast i sista hand så förfärligt många. Många i abiturienter och mellanårare har frågat mig om det här med att söka sig utomlands, bo utomlands, studera på ett främmande språk och annat praktiskt som alla som inte riktigt vet vad de skall ta sig till på hösten, går omkring och bollar på. Tänkte ta och skriva mera praktiska råd om ansökningsprocessen, lägenhetssökandet i Kbh (massvis med folk verkar vara påväg hit i utbyte), hemlängtan, tips till Köpis med mera. Ta och fråga ifall ni har något på hjärtat så skall jag sträva till att maximera nyttan av allt det jag vet nu, som jag önskat att jag vetat ett år sedan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti